موتور دمپر هانیول  (S20010  )

مشخصات:

نوع موتور :  تدریجی با فنر برگشت

گشتاور  ۲۰ نیوتن متر

ولتاژ تغذیه  ۲۴ ولت

دارای استاندارد UL

حداکثر مساحت دمپر جهت نصب ۴  متر مربع (بستگی به روان بودن دمپر و کیفیت ساخت دمپر دارد)

 توضیح مختصر این موتور دمپر:

این مدل موتور دمپر ها، معمولا در هواسازها مورد مصرف دارد و در اکثر موارد از کنترلر فرمان میگیرد. نوع عملکرد این موتورها ترکیبی از موتورهای تدریجی و فنر برگشت می باشد. بدین صورت که این موتورها علاوه بر دو ورودی (فاز و نول) تغذیه، دارای یک ورودی دیگر جهت فرمان عملکرد می باشد. به این صورت که در ابتدا منبع تغذیه که در این مدل ۲۴ ولت است را به موتور متصل میکنیم. ولی موتور همچنان در زاویه صفر قرار دارد. حال به ورودی سوم ولتاژ ۰ تا ۱۰ ولت می دهیم (این ولتاژ، ولتاژ فرمان می باشد) و موتور با توجه به مقدار ولتاژ ورودی فرمان حرکت کرده و در زاویه ای خاص می ایستد. با تغییر ولتاژ فرمان زاویه چرخش موتور نیز نغییر خواهد کرد. ولی برخلاف موتورهای تدریجی معمولی اگر ولتاژ تغذیه در هر قسمت از کار قطع شود ، فنر برگشت مکانیکی موتور عمل کرده و موتور به زاویه صفر ابتدایی باز میگردد.

طریقه انتخاب این موتورها مانند باقی مدل های دیگر با توجه به نوع کاربرد و همچنین مساحت و نوع ساخت دمپر انجام میشود. در انتخاب گشتاور مورد نظر همیشه دقت داشته باید که حداکثر مساحت اعلام شده در فشار و دبی کم  بوده وهمچنین به کیفیت مناسب ساخت نیز بستگی خواهد داشت که معمولا در پروژه ها این موارد به طور کامل صدق نکرده و بنابراین بهتر است از ضریب تصحیح در حدود  ۱٫۲۵  برای محاسبه گشتاور مورد نیاز دمپر استفاده شود.

موارد مصرف :

مانند موتورهای تدریجی معمولی برای تنظیم دبی ورودی یا خروجی به دستگاه هواساز استفاده میشود با این تفاوت که در هنگام قطع برق دمپر بسته شده و از تبادل هوا و اتلاف انرژی جلوگیری میشود برای تنظیم دبی ورودی به محیط هایی که در هنگام قطع برق دمپر باید بسته شود تا شرایط محیط تقریبا ثابت بماند