در سیستم کانال کشی برای ساختمان های مسکونی بزرگ، مجتمع های تجاری، پارکینگ های تجاری، کارخانجات، داروسازی ها، و هر محیط دیگری که نیاز به تنظیم مداوم میزان دبی مناطق مختلف آن وجود داشته باشد از دمپرهای هوا با قابلیت تنظیم توسط موتور دمپر استفاده می شود.

موتور دمپر چیست؟

موتور دمپر یا محرک الکتریکی دمپر در واقع یکی از انواع موتور می باشد که برای باز کردن و بستن یک دریچه با استفاده از نیروی الکتریکی به دو صورت کامل و تدریجی به کار می رود. این سیستم تنظیم جریان هوا را بر عهده دارد که در داکت ها، دودکش ها و کانال ها مورد استفاده قرار می گیرد. موتور دمپر بر روی دمپر قرار می گیرد و ه نحوی کاربرد دمپر را دارد با این تفاوت که موجب کارکرد اتوماتیک دمپر می شود.

عملکرد موتور دمپر ها

دمپر ها به دو صورت عمل میکنند:

  1. مکانیکی(دستی): به دمپر هایی که به کمک اهرم خارجی داکت ها کار می کنند، دمپر دستی می گویند.
  2. اتوماتیک: به دمپر هایی که به کمک موتور الکتریکی یا پنوماتیکی کار می کنند و بیشتر در تنظیم جریان هوا کاربرد دارند دمپر های اتوماتیک می گویند.

همانطور که می دانید موتور دمپرها (محرک های الکتریکی) اختلال ایجاد شده در هوای تازه و هوای برگشتی به سبب اختلاف حجم هوای خروجی و ورودی را کنترل می کنند. موتور دمپرها به این منظور در این سیستم به کار رفتند که شرایط مناسب را در مواقع  قطع برق، سرمای شدید، گرم تر شدن هوا و پیشگیری از  یخ زدگی کویل ها و یا آسیب های دیگر را فراهم می کنند.

به عنوان مثال در فصل زمستان، به منظور خروج گاز ها و دود ناشی از آتش از دودکش، دمپر دودکش را بازکرده و در تابستان به منظور پیشگیری از ورود جانوران و حشرات، همچنین هوای گرم دمپر دود کش را می بندیم. ولی شیوه کار به روش اتوماتیک راحت تر بوده زیرا بر روی دمپر یک موتور دمپر نصب می شود که که از طریق سیستم اتوماسیون یا سیستم مرکزی ساختمان کنترل می شود و دیگر سختی های کار با دمپر دستی را ندارد.

این موتور دمپر ها انواع مختلفی دارند که برای موارد کاربردهای خاص خود مورد استفاده قرار میگیرند:

انواع موتور دمپر در سیستم تهویه مطبوع

۱ – موتور دمپر های سه وضعیتی با مکانیزم On/off

این مدل موتور دمپر ها متداول ترین نوع موتورها میباشند و برای باز و بسته کردن دمپرهای هوا جهت قطع و وصل یک مسیر هوا استفاده میشوند. این موتورها میتوانند از ترموستات، تابلو کنترل، PLC ، سنسور فشار و یا یک کلید قطع و وصل معمولی فرمان بگیرند

۲ – موتور دمپر های تدریجی

این مدل موتور دمپر ها برای تنظیم دبی هوای عبوری در یک مسیر استفاده میشوند به این صورت که میتوان زاویه باز و بسته بودن دمپر را با یک پتانسیومتر تنظیم نمود، این مدل موتورها برای مواردی که دما یا فشار یک محیط نیاز به تنظیم دقیق تری دارد مورد استفاده قرار میگرد. این موتورها میتوانند از ترموستات، سنسور فشار، PLC با خروجی تدریجی (۰-۱۰ولت یا ۴-۲۰ میلی آمپر) ویا پتانسومتر فرمان بگیرند

۳ – موتور دمپر های قطع و وصل با مکانیزم فنر برگشت

موتور دمپر فنر برگشت به وسیله جریان برق باز میشوند و در صورت قطع برق به وسیله نیروی فنر بسته میشوند. موارد استفاده این مدل موتورها برای دمپر مقابل دیزل ژنراتورها،هواسازها،دمپرهای کنترل دود و پروژه های صنعتی می باشد.

۴ – موتور دمپر های کنترل آتش (Fire Damper actuator)

این مدل موتورها همانطور که از نامش مشخص است برای کنترل حریق مورد استفاده قرار میگیرد. به این صورت که در سیستم های کانال کشی در عبور از دیواره آتش، یا عبور کانال از یک محیط به محیط دیگر با شرایط متفاوت می بایست از دمپرهای ضد حریق استفاده شود که در نوع موتوری آن از این موتورها استفاده میشود.
موتور دمپر ها در دو نوع ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت میباشند. درجه حفاظت موتور دمپرها به طور معمول ۵۴ می باشد. (IP 54) در موارد خاص برخی از تولید کننده ها موتور دمپرهایی با درجه حفاظت ۵۵، ۶۵، ۶۶ ، ۶۷، ۶۸ تولید میکنند که برخی به صورت پک کامل می باند و برخی توسط یک باکس جداگانه درجه حفاظت را تا ۶۶ بالا می برند.

برندهای ارائه کننده موتور دمپر

مهمترین موردی که در انتخاب موتور دمپر مورد نظر می باشد گشتاور یا همان قدرت موتور دمپر است که در برندهای مختلف با تقسیم بندی های مختلف ارائه میشود به طور مثال در مدل های قطع و وصل معمولی :

زیمنس: ۵ – ۱۰ – ۱۵ – ۲۵ – ۳۵

نیوتن مترلوفبرگ: ۲ – ۴ – ۸ – ۱۶ – ۲۴ – ۳۲

نیوتن مترهانیول: ۵ – ۱۰ – ۲۰ – ۳۴

نیوتن متردر مدل های فنر برگشت نیز این تقسیم بندی باز هم متفاوت می باشد.

طراحی و ساخت موتور دمپر ها

ره سام ، با تولید انواع دمپر های کنترل دود و حریق و دمپر هوای تازه پارکینگ به همراه  تامین موتور دمپر اگزاست و موتور دمپر هوای تازه از برند لوفبرگ که مورد تایید سازمان آتش نشانی می باشد ، این امکان را برای شما فراهم می آورد تا با خیالی آسود ه از این چالش عبور کنید و طراحی و ساخت موتور دمپر های مورد نیاز خود را به تیم حرفه ای ما بسپارید.

قیمت فروش موتور دمپر ها

دمپر ها هنگامی که اتوماتیک می شوند و موتور دمپر بر روی آن ها نصب می شود. تفاوت قیمت فاحشی پیدا می کنند و قیمت موتور دمپر ها بالاتر می باشد. ولی با توجه به نوسانات روز نمی توان مبلغ دقیقی برای قیمت موتور دمپر ها اعلام کرد. بدین منظور برای استعلام قیمت و آگاهی از شرایط فروش موتور دمپر با شماره های شرکت ره سام تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

عمر موتور دمپر ها چقدر است؟

با نگهداری و مراقبت مناسب، موتور دمپر تهویه مطبوع شما می تواند تا زمانی که سیستم شما دوام بیاورد، دوام بیاورد. این بدان معناست که موتورهای دمپر می توانند ۱۵ سال دوام بیاورند، اما مانند هر وسیله الکتریکی، در صورت غفلت، مستعد خرابی هستند.

دمپر های موتوری چگونه کنترل می شوند؟

دمپرها به یک پنل کنترل اصلی، که ترموستات هر منطقه نیز به آن وصل شده است سیم کشی می شوند. پس از آن صفحه کنترل اصلی می تواند با کنترل باز و بسته شدن هر دمپر، دمای تنظیم شده هر منطقه را حفظ کند.

انواع موتور دمپر ها

موتور دمپر بدون فنر برگشت

موتور دمپر فنر برگشت

کمتر از 0.3 متر مربع

کمتر از ۰٫۳ متر مربع Siemens تدریجی

کمتر از 0.3 متر مربع

بین ۳ تا ۴ متر مربع HONEYWELL تدریجی

موتور دمپر دود و حریق (فایر دمپر)

برگشت سریع

موتور دمپر بدون فنر برگشت

موتور دمپر با فنر برگشت

ضد انفجار

موتور دمپر بدون فنر برگشت

موتور دمپر با فنر برگشت